Són pràctics, sostenibles i ràpids. Però també poden esdevenir un malson per a més d’una persona. Els patinets han envaït l’espai públic com una alternativa moderna als reptes de la mobilitat urbana, tot i que sovint no vinguin acompanyats d’un manual de bones pràctiques. A Girona és freqüent veure aquest tipus de vehicles vulnerant la normativa municipal. Fins avui les mesures de control del govern de la ciutat no han estat efectives i massa sovint els patinets competeixen per l’espai dels vianants per protegir-se dels cotxes. La societat gironina està preparada per conviure-hi?
Els patinets elèctrics i altres VMP (vehicle de mobilitat personal d’una o més rodes, d’una única plaça, propulsats exclusivament per motors elèctrics i amb una velocitat màxima autoritzada de 25 km/h) han transformat la mobilitat i han generat nous reptes en l’entorn urbà. No hi ha xifres ni estimacions públiques de quants patinets elèctrics circulen per Girona. Les dades disponibles provenen del registre de sancions i controls policials: per exemple, entre gener i octubre de 2024, la Policia Municipal va interposar 1.109 multes relacionades amb l’ús de patinets, i el 2023 es van controlar 2.020 vehicles d’aquest tipus durant operatius específics. Tanmateix, aquestes xifres no permeten determinar el volum real de patinets en circulació, perquè l’Ajuntament de Girona no disposa d’un registre i, en conseqüència, no té un cens municipal complet. Al parc de patinets hi ha tant vehicles particulars com de serveis de lloguer, la qual cosa dificulta encara més la regulació de dades globals sistematitzades sobre la seva presència a la ciutat.
Malgrat tot, el 22 de gener de 2024 va entrar en vigor una normativa segons la qual tots els VMP nous que es comercialitzin a Espanya han d’incorporar un certificat de circulació que valida que el vehicle porta incorporats tots els requisits tècnics establerts en el “Manual de característiques dels VMP” publicat en el BOE el 21 de gener de 2022, elaborat per la DGT. D’aquesta manera, els fabricants han de certificar els nous models en laboratoris autoritzats i marcar cada vehicle amb un nº de certificat i identificació visible. Els models comprats abans de l’1 de gener de 2024 poden continuar circulant sense certificat fins al 22 de gener de 2027, però a partir d’aquesta data només podran circular els VMP certificats segons el manual.
Les 1.109 multes relacionades amb patinets elèctrics, concentrant-se principalment en els barris de l’Eixample Nord (333 sancions, 30 %), Santa Eugènia (203 multes, 18,3 %), l’Eixample Sud (170, 15 %) i Can Gibert del Pla (122, 11 %). La resta de sancions es van repartir per altres zones de la ciutat, incloent-hi el Centre històric/Sant Narcís (88), el Mercadal (39), Fontajau (33), Palau Sacosta (26), el Barri Vell (21), el Carme‑Vista Alegre (20), Montilivi (16), Mas Xirgu (14), Domeny Sud (8), Pedret (6), Pont Major (5), Taialà (2), i Montjuïc, Torre Gironella i Sant Daniel (1 cadascun)
Les infraccions més habituals dels Vehicles de Mobilitat Personal tenen a veure amb la circulació per les voreres, conduir-los amb més d’una persona al damunt, la utilització del mòbil o circuar amb auriculars posats, saltar-se semàfors en vermell i no respectar els senyals de trànsit. La conducció temerària i contrària a la normativa distorsiona la mobilitat i posa en risc tant els usuaris dels VMP com la resta de vehicles i els vianants, especialment les persones amb mobilitat reduïda o d’edat avançada. Tot plegat té a veure amb què sense una estratègia de reducció del trànsit motoritzat, es deixen sense resoldre les garanties de seguretat del tràfic de bicicletes i patinets, se’ls empeny a circular per les voreres, es fomenta la competència de l’espai públic, es posa en risc els vianants i es fa més difícil l’aplicació de les ordenances municipals de circulació. No és un maldecap que afecti exclusivament Girona.
A Girona, els barris on es detecten més infraccions són l’Eixample, Santa Eugènia i Can Gibert del Pla. Són zones en les quals la circulació constant d’aquesta mena de vehicles topa amb una alta densitat de veïns i de zones escolars. A les avingudes com el passeig d’Olot, és habitual veure patinets circular per la vorera a gran velocitat entre els vianants, sovint conduïts per persones que no porten casc i que no respecten la normativa. Les queixes son continuades per la manca de control policial, per la sensació d’impunitat dels conductors dels patinets i, sobretot, per la inseguretat que generen als espais reservats per a les persones que van a peu. A tot això cal afegir-hi la presència de patinets abandonats o mal estacionats a la via pública, que bloquegen passos de vianants o rampes per a persones amb mobilitat reduïda, que contribueixen a una percepció creixent de desordre.

La pluja no espanta aquest conductor, que s’encamina pel carrer Nou del Teatre, a la zona de vianants del Barri Vell de Girona. Foto: GIRONA CIUTAT