Carretera o carrer? (1)

El carrer Barcelona simbolitza la quietud que frena la transformació de Girona. És un carrer que es manté gairebé intacte des de la dècada dels vuitanta del segle passat, el moment en el qual va esdevenir una carretera que avui travessen prop de 25.000 vehicles cada dia. Més enllà d’alguna declaració d’intencions que no ha anat més enllà d’això, no hi ha cap debat públic, ni cap projecte sòlid que plantegi la rehabilitació d’aquesta via per entregar-la a les persones. El projecte per vertebrar la Girona moderna, per repensar la mobilitat, l’economia local i la salut mediambiental de la ciutat està directament vinculada al gran projecte gironí del segle XXI.

Abans que es convertís en el tram urbà de la N-II, el que avui coneixem com a carrer Barcelona era el camí de sortida de Girona cap al sud. Durant el temps que va estar emmurallada, en època medieval i moderna, la ciutat tenia diverses portes. La que encarava el sud era la porta de la Barca, a la zona on avui hi ha el pont de Pedra i la Rambla. El camí sortia d’aquesta porta, seguia cap a l’actual carrer de la Creu i d’allà enfilava el camí ral en direcció a Fornells, Riudellots i Barcelona. Era una via rural sense urbanització. Amb l’impuls dels camins reials i més tard de les carreteres radials arran del pla de 1761, el camí es va transformar en una carretera pavimentada, que formava part del projecte amb el qual l’administració borbònica va voler teixir una xarxa racional de comunicació entre les ciutats i els nuclis comercials i afavorir la circulació militar i administrativa. Al segle XIX ja era l’eix sud de Girona, una carretera interurbana essencial per al comerç i la mobilitat, en un entorn rural, que més endavant serviria de base per a la urbanització i el creixement de la ciutat.
El 1940 l’administració franquista va numerar la xarxa bàsica de carreteres i el carrer Barcelona va quedar unida al traçat de la N-II que unia Madrid i la frontera amb França , però encara era un entorn periurbà de masies disperses, camps i tallers de la perifèria de Girona. A la segona meitat de segle Girona creix i engega una fase de desenvolupament que origina l’Eixample, fa esclatar el creixement del barri de Sant Narcís, als anys cinquanta, i el del Pla de Palau-Sant Pau, entre els seixanta i els setanta. En aquest període el carrer Barcelona es consolida com a entrada urbana i la ciutat comença a créixer en aquella direcció.

«El carrer Barcelona és el més llarg de Girona amb gairebé dos quilòmetres i mig de longitud i és objecte d’un interès creixent com a peça clau per repensar la ciutat. A llarg termini és inevitable que  esdevingui una avinguda emblemàtica de mobilitat sostenible, espais públics i serveis, però de moment   només és una idea que no entrat en la fase de debat»

Dos patinets travessen el carrer Bercelona per un pas habilitat mentre els cotxes esperen aturats en un semàfor. FOTO: Girona Ciiutat
A mesura que es desenvolupà urbanísticament, la carretera N-II va esdevenir un carrer que engolia tot el flux del trànsit sud-nord de la ciutat. Als anys 70, quan Girona ja superava els 50.000 habitants, el carrer Barcelona ja era clarament una via urbana densa, pensada pels cotxes. Aquesta situació es va accentuar als anys vuitanta i noranta, amb l’arribada de grans superfícies comercials i el desenvolupament del polígon del Mas Gri, i el carrer es va consolidar definitivament com a avinguda-carretera.
Avui el carrer Barcelona és el més llarg de Girona amb gairebé dos quilòmetres i mig de longitud i és objecte d’un interès creixent com a peça clau per repensar la ciutat. A mig termini s’hi han plantejat reformes de transició per rebaixar el domini dels cotxes; a mitjà termini s’espera un canvi urbanístic que incorpori habitatges assequibles i connexions entre barris; i a llarg termini és inevitable que la carretera esdevingui una avinguda emblemàtica de mobilitat sostenible, espais públics i serveis. De moment el carrer Barcelona només és un debat que, malgrat les escenificacions, el govern de la ciutat no planteja com un objectiu prioritari. Algunes veus demanen que ho sigui pel seu caràcter d’eix principal, per la necessària reforma de l’entrada sud a Girona i per la urgència de transformar una via congestionada, poc humana i degradada en una avinguda metropolitana que acosti dues parts de la ciutat, el Mas Gri i la plaça marqués de Camps, que avui es miren de lluny.
Han transcendit propostes tècniques, com la reurbanització de la vorera est del carrer, promoguda per l’empresa Tecplan, que plantejava un itinerari accessible per a vianants, un carril bici, la reordenació de la mitjana, el soterrament de serveis i el renovat enllumenat amb tecnologia LED. I també una la transformació que proposava Desarrollos Inmbobiliarios Fluvià SL amb un hotel, cinc blocs de pisos i un parc urbà sobre la via del tren que va durar fins que la promotora va fer fallida el 2010. Avui, les naus que va adquirir per al projecte resten abandonades, profundament degradades i ocupades per persones que hi malviuen. Cap govern municipal, en canvi, no s’ha atrevit a encarar aquesta transformació des d’un punt de vista de creació de ciutat. Ho explicarem en el segon capítol d’aquesta sèrie.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *