Carretera o carrer? (2)

El carrer Barcelona és l’assignatura pendent de Girona. És una artèria determinant en la transformació urbana que hauria d’articular la mobilitat al sud de la ciutat i connectar-lo amb el conjunt hospitalari que es conformarà al votant del nou Trueta. El projecte del nou hospital situa el carrer Barcelona al centre de la planificació metropolitana. El que avui és una carretera que engoleix 25.000 vehicles diaris, podria ser una nova avinguda que canviaria l’aspecte de la ciutat, la qualitat ambiental i la manera de viure. Avui és una carretera; demà podria ser una avinguda: una transformació que canviaria l’aspecte de la ciutat i la manera de viure-la. La paradoxa d’aquest gran projecte és que no té projecte. La idea hi és, però el debat no ha arribat. Tothom parla del carrer Barcelona, però ningú no ha encetat encara un procés participatiu i planificat.

En algun moment dels dos anys i una mica més de govern municipal a Girona, Lluc Salellas ha qualificat la reforma del carrer Barcelona com el gran projecte de futur de la ciutat. La seva proposta coincideix amb la que va exposar Sílvia Paneque, el 2019, en un article publicat al diari El Punt. La raó de la transformació del carrer Barcelona inclou pacificar el trànsit i convertir-lo en una gran avinguda verda, amb serveis i equipaments i espais verds. Hi ha una mena d’acord tàcit entorn del sentit de la reforma i el pla de govern de l’Ajuntament de Girona que avui comanda Salellas, li dona valor estratègic i proposa acompanyar-la amb un nou equipament cívic i cultural a la zona. Però de moment, a la plaça del Vi tot són paraules.
Hi ha algunes actuacions que faran canviar de manera parcial la fesomia del carrer: la reforma de la plaça d’Espanya, que Adif –l’organisme públic que gestiona les infraestructures ferroviàries a l’Estat- ha cedit a la ciutat per convertir-lo en un vestíbul d’entrada a Girona des de l’estació de tren; i la construcció del nou institut Ermessenda, a la zona de l’antiga fàbrica Simon. Adif aportarà la gran part dels 3,6 milions d’euros que costa la remodelació de la plaça d’Espanya; i la Generalitat assumirà els 7,9 milions que costa el nou centre educatiu.
En conjunt, per ara, el carrer Barcelona concentra algunes intencions més que no pas projectes, amb escales i horitzons temporals diversos, que van des de reformes tècniques de voreres i carrils bici, fins a la construcció d’habitatge assequible i la visió d’una gran avinguda urbana. Totes aquestes idees conflueixen en l’objectiu de transformar l’espai en un nou eix ciutadà i metropolità, capaç de connectar barris, establir noves centralitats urbanes, adaptar la mobilitat a les condicions que reclama la reducció dels gasos contaminants; i projectar Girona cap al futur.

«La reforma del carrer Barcelona serà l’emblema de la transformació de Girona per encarar el segle de la descontaminació, si finalment s’accepta que aquest és el repte dels anys a venir. La dimensió del projecte fa pensar, també, que l’Ajuntament que l’encari haurà de suportar el desgast de les molèsties  d’una obra pública de llarga durada que canviarà la ciutat per sempre»

La urbanització del carrer Barcelona és la clau de la transformació de l’entrada sud de la ciutat, que ja és un referent de resultes de la construcció de la nova clínica Girona. És un eix estratègic per garantir nous accessos al futur hospital Josep Trueta i al gran Campus de Salut, que assegura una inversió de 700 milions d’euros i consolidarà Girona com una referència en assistència sanitària  plenament operativa el 2031.
La reforma del carrer Barcelona serà l’emblema de la transformació de Girona per encarar el segle de la descontaminació, si finalment s’accepta que aquest és el repte dels anys a venir. La dimensió del projecte fa pensar, també, que l’ajuntament que l’encari haurà de suportar el desgast de les molèsties ciutadanes d’una obra pública de llarga durada per convertir una carretera de pas de més de 25.000 vehicles diaris en una gran avinguda pacificada, amb un servei de mobilitat pública ràpida, carrils bici, voreres més amples, vegetació i millors connexions amb Salt.
En contrast amb aquest potencial, el carrer fa més de quinze anys que exposa signes de degradació molt notables, amb antigues naus industrials degradades i ocupades per persones que s’hi ha fet un sostre. És el símbol de com aquest projecte sense projecte reclama un debat urgent per encarar la transformació de la ciutat amb criteris de cohesió social, d’igualtat i de sostenibilitat ambiental.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *