Amb els anys s’ha convertit en un tòpic dir que Girona és una ciutat amb potencial en àmbits molt diversos. És un tòpic perquè és veritat. Té la mida perquè una persona no s’hi senti petita; ocupa una posició estratègica entre Barcelona i França; té una extraordinària riquesa paisatgística; l’atractiu del seu patrimoni és excepcional; exerceix una influència notable al seu entorn i la marca de la ciutat és reconeguda internacionalment. Malgrat aquestes fortaleses, Girona arrossega algunes disfuncions estructurals que s’han analitzat com les causes que la fan una ciutat menys habitable, menys justa i menys cohesionada del que podria ser. D’un any ençà, s’han incorporat en aquest conjunt de causes de fons, la percepció que la ciutat està bruta i plena d’escombraries, episodis relacionats amb la delinqüència que han provocat sensació d’inseguretat i la preocupació per l’accés a l’habitatge.
«Girona fa la impressió que té dificultats serioses per assumir la transformació que ha d’afrontar arran del creixement dels últims anys. Avui, els barris són el refugi de molta gent que ha arribat de fora i sembla com si s’hagués volgut aixecar una frontera invisible amb això que es coneix com la Girona de tota la vida, que també viu als barris. El resultat de mirar-s’ho de lluny és que una part de Girona està deixada i aquesta deixadesa, amb l’ajuntament d’ara, s’ha estès a tot arreu». Qui diu això és en Joan, un veí de Sant Narcís, que prefereix no donar el cognom. La seva opinió coincideix amb una opinió que s’ha estès per la ciutat durant l’últim any: Girona no funciona. «L’Ajuntament no és el que ens esperàvem. És com si tot plegat els anés gros. Hi ha la sensació que manen els mateixos que abans. Res no ha canviat», hi afegeix.
Ara fa un any l’Ajuntament va engegar una campanya amb el lema Res canvia si res canvia. És una campanya d’impuls de mesures per fer front al canvi climàtic. Un any després, la sensació és que la idea que vol projectar l’ajuntament no té una presència real a la ciutat i que els gironins no se l’han fet seva. Objectivament, la campanya no ha servit encara per posar la base d’un sistema de mobilitat sostenible: el transport públic presenta mancances estructurals i les línies de bus urbà, especialment les més allunyades del centre, no responen a les necessitats dels barris. La ineficàcia del transport públic amplifica una dependència creixent del vehicle privat i provoca congestions de trànsit i de contaminació. L’espai públic continua dissenyat en funció del cotxe, amb pocs espais per a la mobilitat a peu o en bicicleta. La realitat xoca amb els discursos institucionals de sostenibilitat i redueix les opcions d’una vida urbana saludable i segura. Irònicament, una part important dels autobusos que porten la publicitat de la campanya Res canvia si res canvia, són de gasoil i deixen una traça de fum al seu darrere que s’integra en l’aire de la ciutat.