El pont invisible

Durant la campanya electoral de les municipals de 2023 els tres partits que vui overnen Girona eren partidaris de construir un pont sobre l’Onyar al carrer del Carme per unir Vista Alegre i Montilivi. Guanyem havia criticat Junts perquè no havia fet res; Esquerra va demanar a l’alcaldessa Madrenas que posés en marca el projecte, però va entrar al govern i no en va dir res més. Junts hi va passar de puntetes i en aquest ambient, el PSC s’ha quedat sol reivindicant aquesta obra i la construcció d’una pssera en condicion que unieixi Vila-roja i la Creueta. 

A Girona hi ha dotze ponts i passeres que passen per sobre de l’Onyar. Els més coneguts són el pont de Pedra i el Pont de les Peixateries Velles, que també són els més fotografiats. El pont de Pedra es va inaugurar solemnement el 1856 amb el nom d’Isabel II. Formava part de la carretera de Madrid a França i es va construir amb diners del Govern espanyol a sobre d’un d’anterior del segle XV, també de pedra, que es coneixia com  de sant Francesc. El pont de les Peixateries Velles és una construcció de 1877 encarregada a la companyia Gustave Eiffel de París, que en aquells temps construïa altres ponts en algunes línies ferroviàries de la península. Va costar 22.500 pessetes i va substituït una antiga passera de fusta que unia la Rambla amb el Mercadal.

A més d’aquests hi ha el pont d’en Gómez, que es coneixia com el de la Princesa o  de la Creu Blanca i passa per sota d’un passatge de la casa Miquel Gómez i n’agafa el nom; el pont de Sant Agustí, que ve de l’antic convent de Sant Agustí que hi havia a la plaça de la Independència i que probablement va ser destruït desprès de l’ocupació francesa de principis del segle XIX; la passera de l’alferes Huarte, que es va batejar en record d’Hermógenes Huarte, mort ajudant els veïns atrapats a les zones properes durant l’aiguat de l’octubre de 1940; el pont de l’Areny, que comunica la plaça del Mercat amb el carrer del Carme i té l’origen a la passera que travessava l’areny de l’Onyar en el punt on acaba el carrer Albereda, avui tapat per la plaça Catalunya; la passera de Tomàs de Lorenzana que dóna continuïtat a aquest carrer fins al del Carme; la passera de la Font del Rei, que està tancada per patologies a l’estructura i no té data d’obertura; el pont de la Font del Rei, que connecta el tràfic entre el carrer del Carme i Emili Grahit i el pont de la GIV 6703 al parc científic. El planejament urbanístic de Girona preveu la construcció d’un pont nou sobre l’Onyar entre l’alçada del número 54 del carrer del Carme i l’últim tram del carrer d’Emili Grahit. Seria el que faria tretze.

El setembre de 2020, el PSC va presentar una proposta de reforma integral del carrer del Carme que incloïa una ampliació de voreres, ampliar l’enllumenat públic, habilitar un carril bici fins al sector est i construir el pont del carrer del Carme i hi afegia la construcció d’una passera per unir Vila-roja i la Creueta per substituir el passallis que fan servir els veïns des de fa dècades quan es desplacen d’una banda a l’altra. La idea del PSC era apropar el sector est a Girona i potenciar el carrer del Carme com un nou espai comercial sense tràfic. Era una voluntat que havien expressat altres grups polítics en diversos acords que s’havien aprovat a l’ajuntament.

. Gustave Eiffel

El gener d’aquell mateix any, ERC havia exigit al govern municipal, de JxCat, que donés prioritat a la construcció del pont. ERC es queixava aleshores que el projecte feia catorze anys que estava aparcat i reclamava al govern, de l’aleshores alcaldessa Marta Madrenas, que fes efectiu un decret d’alcaldia del 2019 que encarregava un estudi per la viabilitat del projecte del pont. El regidor d’urbanisme d’aquell govern, Lluís Martí, va respondre que no era un projecte prioritari, que no es faria de seguida i que hi havia altres projectes similars que s’havien de fer «allà on es pogués». El setembre d’aquell mateix 2020 Esquerra va entrar al govern de Madrenas. Des d’aleshores no ha parlat més del pont del carrer del Carme. Seguint el compte d’Esquerra, aquest 2025 farà dinou anys que el projecte del pot està encallat.

Durant la campanya electoral, la candidata Gemma Geis també va parlar de la possibilitat de construir el pont al carrer del Carme, però hi va passar de puntetes. El va incloure en el capítol de propostes urbanístiques i aquí es va quedar. Guanyem va respondre el gener de 2021 amb una nota de premsa al seu lloc web que encara avui es pot trobar, en què reivindicava que s’activés l’estudi per fer el pont del carrer del Carme. Sobre el pont, recordaven que el gener de 2019, pocs mesos abans de les eleccions municipals, l’alcaldessa Marta Madrenas havia anunciat que donava «llum verda» a l’obra, que havia tingut una partida als pressupostos de 2018 i de 2019 i que no s’havia executat mai. Guanyem va vincular aquest projecte amb un altre anunci de Madrenas sobre un projecte de mínims per reparar de la passera entre Vila-roja i la Creueta.

Al programa electoral de Guanyem pel 2023 la proposta 554 deia: «Farem especial èmfasi en la connectivitat entre els barris, generant itineraris pacificats i fent carrers i places de vianants (vegeu l’apartat de Mobilitat). Prioritzarem aquelles infraestructures que facilitin la superació de barreres urbanístiques, enllaçant barris limítrofs.»

L’arribada al govern del tripartit que comanda Guanyem ha deixat el PSC sol en la reivindicació del pont del carrer del Carme, que és una reivindicació històrica dels veïns explícita i reiterada en multitud d’ocasions que xoca amb el projecte de viabilitat del 2019 que ha quedat abandonat i fora de l’ordre de prioritats del govern de la ciutat de Girona. Hi ha indicis raonables per avaluar que la  connexió entre Vista Alegre i Montilivi amplificarà el paper que ha de tenir el carrer Carme en la connexió d’aquests dos barris i enfortirà i desenvoluparà  les zones comercials d’una banda i altra.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *